|
||||||||
|
De nu 42-jarige Gentse folktroubadour Wouter Buyst kunnen we hier niet echt als een veel platen uitbrengende muzikant omschrijven. Onder zijn alter ego ‘Equinox, The Peacekeeper’ kregen we net tien jaar geleden zijn album “Birdsongs On The Waste Land” voor het schrijven van een recensie aangeboden. Die plaat volgde toen op zijn in 2009 uitgekomen debuutalbum “We Could Wake Each Other Up” en werd vooral op Belgische podia gepromoot door deze multi-instrumentalist. Bij zijn plaatopname speelt hij zelf alle instrumenten in maar voor zijn nieuwe plaat kreeg hij wat extra hulp van zijn vaste podiumbegeleiders Kristof Wynants op contrabas en harmonium en van Steven De Poorter op gitaar en banjo, maar ook van een serie andere instrumentalisten die voor één of andere songs een bijdrage hebben afgeleverd. Waarom we na de plaat “Birdsongs On The Waste Land” tien jaar heben moeten wachten op een derde album van ‘Equinox, The Peacekeeper’ is voor ons tot op heden onduidelijk gebleven. Maar dat is eigenlijk niet meer zo relevant want die langverwachte derde plaat is er nu met het elf nummers tellende album “Make Amends”. Eén van zijn belangrijkste inspiratiebronnen voor het componeren van nieuwe nummers was de Canadese singer-songwriter Leonard Cohen en dat kunnen we zelfs een beetje terughoren in enkele nummers op “Make Amends”. Wouter Buyst opteerde ook voor het haast op onherkenbare wijze coveren van één song, met name de klassieker “Northern Sky” uit het in 1971 verschenen album “Bryter Layter” van zijn muzikale voorbeeld Nick Drake. U kunt dit ook als single uitgebrachte nummer horen op de tweede video die volgt op het filmpje van de eerste Dylaneske single “The Urge To Kill”, de openingstrack van deze plaat. Deze muzikant is ook sociaal geëngageerd door zijn werk als leraar Spaans en Engels dat hij via muziek probeert over te brengen op vluchtelingen die verblijven in een centrum in La Palma op de Canarische Eilanden waar hij ook een groot deel van zijn tijd doorbrengt. De liedjes van ‘Equinox, The Peacekeeper’ kunnen zowel een dosis humor bevatten als bittere ernst zoals in “You Just Died”, een song over de zelfmoord van een geliefde vriend en mentor. Maar zelf blijft hij bij voorkeur altijd het positieve in de dingen des levens zien en uitzingen. In de akoestische ballad “Half Zeven” zingt Wouter Buyst voor het eerst in het naar zijn roots verwijzende Antwerps dialect en voor de songs “Buen Abono” en “The Obligatory Sansula Song” schakelt hij zelfs vlekkeloos over naar de Spaanse taal. De in de voorbije jaren opgedane invloeden uit het country- en bluesgenre kenmerken de folky nummers “Our People (Before Carlisle)”, albumtiteltrack “Make Amends”, “Forgot How To Pray”, “Lost My Shoes” en “This Weary Highway” aan het einde van dit zeer genietbare album. (valsam)
|